0

على نهج قائد الانقلاب عبد الفتاح السيسي، وفي إساءة واضحة للرسول الكريم محمد - صلى الله عليه وسلم- شبه "سعد"بابا الكنيسة تواضروس بسيدنا محمد!
فعندما يتطاول قائد الانقلاب رئيسهم على الدين الإسلامي، ويصفه بأنه يعادي الدنيا كلها توقع أي شيء فيما بعد من قبل إعلاميي الانقلاب الفسدة، وها هي الحرب على الإسلام قد بدأت..
أبدى المذيع الانقلابي محمود سعد إعجابه الشديد بكلمة البابا تواضروس .. وقال في برنامجه على قناة النهار، إن كل آية في القرآن لها شبيه في الإنجيل و " كله زي بعضه" مدعيا أن الناس تبالغ في الفصل بين الأديان .. وكرر قائلا "سيبو الناس تعبد ربنا زي ما هي عايزة" ، ثم أضاف :"ربنا قال أنا موجود اللي عايز يكلمني يكلمني"!!
وقال الإعلامي الانقلابي محمود سعد، إن العلاقة بين المسلمين والمسيحيين جيدة قائلًا: "والله إحنا ما بينا حاجة، وكل آية في القرآن عندهم زيها في الإنجيل، هو بس في شوية ناس بتحب تتفزلك في حاجات صغيرة غير ضرورية".
وأضاف "سعد": "أنا امبارح كنت في الكنيسة المعلقة، وقعدت اتكلمت مع قساوسة وناس كتير هناك، واتبسط معاهم أوي، ياريت الكل يسيب الناس تعبد ربنا بقلوبها زي ما هي عايزة وتتبسط".
وتابع "سعد" مشبهًا البابا تواضروس بسيدنا محمد - صلى الله عليه وسلم-: "يعني البابا تواضروس بالرغم من إنه أعلى رأس في جميع كنائس مصر، ورجل ذو قامة عالية، إلا أنه بيقعد مع الأطفال ويتكلم معاهم زي سيدنا "محمد"، ماهو سيدنا "محمد" كان بيعمل كده برضو".
فلا تستعجبوا من "محمود سعد" الذي كانت بداية حياته بدأت: "برص الشيشة للمؤلف وحيد حامد"!!
يذكر أن محمود سعد قد قال خلال برنامجه «آخر النهار»، على فضائية «النهار»: «فاكرين المواطن المصري القديم، لما كان بيوقف في البلكونة بالفانلة الداخلية، ومراته واقفه جانبه بقميص النوم في البلكونة، وفاكرين كمان لما المواطن لما كان بيشرب بيرة ويلعب كوتشينة، بالرغم من كل ده كان المواطن متدين ويعرف حق الجيرة ،ويحترم النساء».

 

إرسال تعليق

ياكريم نيوز | هو مواقع اخباري يهتم بالشان العربي والعالمي ينقل لكم الخبر كما هو
من مواقع اخر فتقع المسئولية الخبار علي المصدر

 
Top