0
لأ ، دي مش في ثكنة عسكرية ولا في الجيش التاني الميداني ، ولاحتى في وزارة الدفاع ولا في المنطقة الشمالية العسكرية ...

طب فكروا تاني كدة ؟ لأ مش في منطقة التجنيد برضه ولا في الأكاديمية العسكرية ...

الصورة دي في مكتب مساعد وزير الصحة للشئون المالية والإدارية اللواء أشرف فرج ... وهو لواء جيش سابق على المعاش ، واللي في الصورة ده العقيد محمود عقيد جيش عامل لابس ميري بشكل كامل ووظيفته مدير مكتب مساعد وزير الصحة للشئون المالية والادارية!

وبعدين يقولولك حكم العسكر سقط ! حكم العسكر مش هيسقط بتبديل مشير مكان مشير ولا إن الرئيس يكون طرطور مدني ، حكم العسكر هينتهي لما يبعدوا عن حياتنا المدنية بمؤسساتها بقضاءهم بكل كوادرهم العاملة واللي على المعاش ... يعني ايه لواء جيش سابق يمسك منصب مساعد وزير الصحة ؟ ويعني إيه يكون مدير مكتبه ظابط عامل ؟!! هل خلت الدولة من الكفاءات عشان العشكر اللي يمسكوا مناصب الوزارات والهيئات الحكومية ؟!! وياريتهم عارفين يديروها ! أسألوا اي حد شغله ليه علاقة بوزارة الصحة وانتوا هتعرفوا كم التخبط الموجود في الجوانب المالية والإدارية ... البلد بتتوزع كترك ومناصب بين العسكر والفلول المتحالفين معاهم ...

تخيلوا مثلا طبيب أو موظف أو مواطن عنده مظلمة واتخانق مع مدير مكتب مساعد الوزير اللي هو ظابط جيش ، وطبقا للدستور الحالي ؛ مش هيكون مصيره محاكمة عسكرية أمام نيابة عسكرية وقضاء عسكري ؟!!
(ملحوظه لا أقصد بها الإهانه ولا المزايده ولكن الصوره من إعتصام أطباء وزاره الصحه أمام مكتب مدير التكليف بسبب سوء توزيعهم ,وهي أيام الرئيس محمد مرسي ,فقط ندعوا الله أن نتعلم من أخطائنا وأن لا نثق في فاسد مره أخري).
karimorsi

إرسال تعليق

ياكريم نيوز | هو مواقع اخباري يهتم بالشان العربي والعالمي ينقل لكم الخبر كما هو
من مواقع اخر فتقع المسئولية الخبار علي المصدر

 
Top